Szabadság, igazság és szolidaritás az a három, legfontosabb kompetencia, amit a katolikus iskolákban a gyerekekkel el kell sajátíttatni, hogy jövőképesek legyenek, s az iskolák a jövőképes gyermekek nevelő biotópjai legyenek. Paul M. Zulehner, a Bécsi Egyetem Gyakorlati teológiai intézetének emeritált professzora az Iskolanővérek magyarországi szolgálatának 150. évfordulója alkalmából rendezett nevelési konferencián kifejtette, hogy e három érték nem választható el egymástól. Olyan világszemléletre kell szert tenni, amely nem akar a mából "mindent kihozni", s nem csak 80-90 év problémamentes életre rendezkedik be. Az ilyen szemléletet félelemmentesítő közösségekben lehet elsajátítani, s aki nem fél, az képes szoldáris lenni. Radikális és átfogó szemléletformálásra van szükség, mert "ha így folytatjuk, nem folytathatjuk sokáig". A plurális társadalomban csak a saját álláspontjával tisztában lévő és más álláspontját értékelni és tisztelni tudó, érett személyiségek képesek a jövőre.
Az egyházak sokáig szembe helyezkedtek a szabadság és a pluralizmus folyamataival, majd a 70-es évektől kezdve változás állt be, s mára promótoraivá váltak.
A katolikus iskolák jövője azon múlik, hogy a fenntartó intézmények és a tanári karok képesek-e ezt a szemléleti fordulatot elvégezni és hitelesen képviselni. Ha igen, akkor nem pusztán az egyházi vallásosság felé orientálódó szülők, hanem általánosságban a jövőképes gyermekeket nevelni akaró szülők is versenyezni fognak, hogy gyermeküket oda írathassák.